طبق آخرین اخبار این ماشین در هفته جاری رونمایی می شود و به طور رسمی خط تولید آن آغاز خواهد شد.
این خودروی جدید محصولی به نام توجوی یا J3 است که از محصولات شرکت JAC است که همانطور که می دانید از جمله شرکت های خودروسازی کشور چین است.
این شرکت در سال 1964 و با نام Jianghuai Automobile آغاز به کار کرده است. این شرکت در ابتدا تنها به منظور تولید خودروهای سنگین افتتاح شد اما پس از گذشت چند سال و در سال 2002 اولین مدل ماشین MPV یا ون را وارد بازارکرد.
JAC در سال 2007 شروع به تولید خودروهای کوچک کرده و پا در این عرصه سخت گذاشته است. از این رو معلوم میشود که این شرکت تابه حال تجربه بسیار کمی در تولید این گونه خودروها دارد و هنوز به بهترین حالت خود نرسیده است و احتمال آن می رود که خودروهای آن ها از برخی جنبه ها بسیار پایین تر از حد استاندارد باشند.
از دیگر رو این شرکت چند سالی است که واراد بازار خودروهای ایران شده است. شرکت JAC قبل از سال 86 با وارد کردن کامیونت های خود اقدام به فروش آن ها در ایران کرده است. این کامیونت ها با نام آراز و از طرف شرکت رخش خودرو دیزل در ایران به فروش رسید.
همانطور که اشاره کردیم این بار قرار است تا یک خودروی کوچک خانوادگی به نام توجوی رونمایی شود. در اینجا لازم است تا نگاهی به این خودرو داشته باشیم.
خودروی توجوی یک ماشین کلاس A است و در سال 2010 موفق به دریافت جایزه APEAL (که یک جایزه داخلی در چین است) شده است. این ماشین در دو نوع سدان و هاچ بک تولید می شود.
برای طراحی خارجی آن شرکت JAC از طراحان زیادی از کشورهای مختلف مانند ایتالیا، کره جنوبی، ژاپن، انگلستان و چند کشور دیگر دعوت به عمل آورد. طراحی کلی این خودرو در حد قابل قبولی بوده و یکی از نکت جالب این است که در هیچ جای آن از ضربه گیرها استفاده نشده است.
در داخل این خودرو شما یک ترکیب رنگ سفید وسیاه را می بینید و البته با توجه به طراحان بسیار با تجربه ای که بر روی این پروژه کار کرده اند نمی توان از آن اشکالات زیادی را گرفت.اما باز هم مشکلاتی را در داخل آن می توان یافت. برای مثال یک فضای خالی بسیار آزار دهنده در زیر ضبط صوت این ماشین قرار دارد که هدف طراحان از گذاشتن این فضا اصلا معلوم نیست.
سال گذشته این ماشین در برزیل تولید شد و البته منتقدان برزیلی نیز بیکار ننشستند.
یکی از منتدقدان برزیلی در مورد این خودرو اینگونه می نویسد: "سپرهای این خودرو در سمت شاگرد تراز نیستند و طراحی خارجی بسیارشلوغ است. داخل ان نیز مانند بیرون است و بدترین چیز دوخت های صندلی ها می باشد که به بدترین حالت ممکن ایجاد شده است."
اما از طراحی این خودرو که خارج شویم به موتور و قدرت آن می رسیم. گفته می شود که موتور این ماشین ازکارخانه میتسوبیشی گرفته شده است. این موتور البته نکات مثبتی نیز دارد برای مثال این موتور دارای گواهینامه Euro IV یا همان یورو 4 است و مقدار کمی به محیط زیست صدمه میزند.
حجم موتور این ماشین 1.3 لیتر است و قادر به تولید تنها 69 اسب بخار نیرو در 6000 دور در دقیقه است. گشتاور آن نیز 114 نیوتن متر در دور موتور 4500 می باشد. با این مشخصات ضعیف، حداکثر سرعت خودرو تنها 160 کیلومتر بر ساعت است و جالب اینکه حتی در سایت سازنده خودرو هم شتاب صفر تا صد ذکر نشده است!
این خودرو از یک گیریبکس پنج سرعته دستی بهره می برد و البته بهتر بود تا یک ماشین کلاس A یک مدل اتوماتیک نیز داشته باشد. در مورد سیستم تعلیق ان نیز در حال حاضر چیزی در دسترس نیست اما با توجه به عکس های آزمایش های آن به نظر نمی رسد سیستم تعلیق قابل قبولی داشته باشد.
شاید نکته مثبت این ماشین میزان مصرف سوخت آن باشد که به گفته شرکت سازنده تنها 5.5 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف می کند.
نکته جالب اینجا است که در اطلاعاتی در مورد سیستم های امنیتی این خودرو در دسترس نیست اما یک خودرو در کلاس A باید حداقل دو کیسه هوا و ترمز های ABS داشته باشد. اما در سایت شرکت سازنده ترمز های این ماشین در جلو دیسکی و در عقب درام است.
این ماشین در خارج از ایران با قیمت 8300 دلار فروخته می شود باید ببینیم آیا این خودرو با امکانات نه چندان خوب می تواند بازار خوبی در داخل کشور داشته باشد؟